Pembangunan mampan ialah pembangunan yang dapat memenuhi keperluan pada masa sekarang tanpa menjejaskan keupayaan memenuhi keperluan pada masa depan.
Pembangunan bandar yang mampan harus dijalankan dengan mengambil kira keupayaan menampungnya, pengambilan sumber, pengagihan bahan buangan serta kadar pencemaran yang dicetuskan ke atas bandar dan kawasan sekelilingnya (White & Whitney, 1992).
Pembangunan mampan atau pembangunan lestari merupakan pembangunan yang dijalankan secara terancang dan berterusan serta tidak menjejaskan keadaan alam sekitar, bukan sahaja untuk generasi semasa malah untuk generasi akan datang.
PRINSIP-PRINSIP PEMBANGUNAN LESTARI
MENGGALAKKAN SEMULA PERTUMBUHAN EKONOMI
Pembangunan mampan yang meliputi kemapanan ekonomi, sosial dan alam
sekitar semakin menjadi matlamat pembangunan yang cuba dicapai oleh
kebanyakan negara. Dimensi ekonomi pembangunan mampan memerlukan
kecekapan ekonomi dan pertumbuhan ekonomi yang berlanjutan mengikut masa.
Kecekapan ekonomi memerlukan penjanaan yang maksimum tanpa menjejaskan
asas sumber, pembangunan modal buatan manusia untuk menggantikan modal
semula jadi yang terhad atau kian pupus, dan pengagihan sumber dengan cekap
yang menghasilkan faedah dan kebajikan maksimum kepada masyarakat (WCED
1987; UNCED 1997). Pembangunan mampan memerlukan pertumbuhan ekonomi
seiring dengan pembasmian kemiskinan, kesejahteraan sosial dan pemuliharaan
alam sekitar (Chamhuri Siwar 2001).
MALIM Bil. 10 (2009) 213
Kemiskinan seringkali dilihat akan membantutkan pembangunan.
Masalah alam sekitar pula seringkali dikaitkan dengan isu kemiskinan.
Pembangunan berterusan cuba meningkatkan kualiti alam sekitar secara
berterusan dan pada masa yang sama cuba untuk mengatasi masalah kemiskinan
(Mashitoh 1999). Pertumbuhan ekonomi sangat perlu bagi memecahkan putaran
ganas kemiskinan-alam sekitar. Dasar dan strategi yang menggalakkan
pertumbuhan ekonomi akan memanfaatkan pengurangan kemiskinan, pada masa
yang sama tidak melupakan tentang amalan pemuliharaan alam sekitar dalam
situasi ‘menang-menang’ melalui paradigma pembangunan mampan (World Bank
1992). Ia perlu sesuai dengan keupayaan teknologi, institusi sosial dan kerangka
perundangan (Katiman Rostam & Asmah Ahmad 2003).
Hubungan pembangunan mampan dan pengurangan kemiskinan
dipengaruhi oleh pertumbuhan ekonomi mampan tanpa memusnahkan alam
sekitar, berbantukan peningkatan teknologi, kebajikan dan ketersampaian
kemudahan asas. Hubungan pertumbuhan ekonomi dengan pembangunan
mampan dijangkakan positif, iaitu, peningkatan pertumbuhan ekonomi tanpa
memusnahkan alam sekitar akan meningkatkan pembangunan mampan.
Hubungan pengurangan kemiskinan dengan pembangunan mampan juga
dijangkakan positif, iaitu apabila kemiskinan dapat dikurangkan secara minimum,
pembangunana mampan juga dijangka meningkat (Chamhuri Siwar 2001).
Kemiskinan mengurangkan keupayaan manusia untuk menggunakan
sumber secara berterusan, sebaliknya penggunaan sumber akan menekan alam
sekitar akibat eksploitasi yang melampau. Jadi, pendapatan per kapita di negaranegara
dunia ke-3 perlu ditambah dan pertumbuhan ekonomi perlu digalakkan.
Pengarang telah menyatakan tentang sumber ekonomi setempat di dalam novel
ini seperti petikan berikut:
Ekonomi tempatan hanya bergantung kepada kehadiran kakitangan
kerajaan yang berkerja untuk beberapa agensi, pusat-pusat latihan
dan pejabat. Ia tidak mudah berkembang, untuk membawa perusahaan
juga akan menghadapi masalah. Daerah ini 75 peratus hutan simpan
tadahan air kepada Kuala Lumpur. Persekitaran perlu dijaga untuk
menjaga sumber air. Mahu atau tidak, ekonomi perlu dijana dengan
kegiatan yang mesra alam. Keindahan alam semula jadi itulah aset
paling bernilai. (halaman 162)
Berdasarkan petikan ini, pengarang telah mengetengahkan tentang asas
pertumbuhan ekonomi setempat yang perlu dijana dengan kegiatan yang mesra
alam bersumberkan alam semula jadi. Berdasarkan novel kajian, ekonomi
berasaskan sumber alam semula jadi secara mampan terdiri daripada perusahaan
penanaman buluh, industri pelancongan, menjadikan keindahan alam sebagai
MALIM Bil. 10 (2009) 214
tempat yang sesuai untuk aktiviti penggambaran filem, dan mendapatkan sumber
hutan secara berhemah melalui aktiviti jual beli yang dilakukan oleh orang asli.
Pengisytiharan Rio telah mengiktiraf orang-orang asal (asli) sebagai rakan
perkongsian sosial yang tersendiri dalam mencapai pembangunan yang boleh
dikekalkan dengan menekankan keunikan nilai budaya orang-orang asal. Agenda
21 yang diperkenalkan dalam pengisytiharan ini mengiktiraf dan mengukuhkan
peranan orang-orang asli dan memperuntukkan secara spesifik penyertaan mereka
dalam pembangunan negara (Subramaniam 2007). Cabaran pembangunan desa
dan pertanian mampan ialah bagaimana untuk mengekalkan pembangunan
pertanian dan desa yang mampan dari dimensi ekonomi, sosial dan alam sekitar
dalam jangka panjang (Chamhuri Siwar 2001). Cabaran inilah telah ditangani
dengan bijak dalam novel ini.
Pertumbuhan ekonomi setempat telah memberi peluang pekerjaan
kepada penduduk tempatan (halaman 2) dan meningkatkan taraf hidup orang
asli (halaman 37 dan 55) yang secara tidak langsung telah meningkatkan sumber
ekonomi penduduk. Strategi kehidupan lestari yang diamalkan masyarakat orang
asli melalui cara hidup mereka yang mengadaptasikan kehidupan dalam
persekitaran yang nyaman, iaitu mengambil kira kelestarian alam sekitar, ekonomi
dan sosial. Kelestarian ekonomi yang mereka jalankan tidak memusnahkan alam
sekitar, sebaliknya meneruskan kelangsungan sumber semula jadi dan
mengelakkan pencemaran serta kemusnahan alam sekitar (Hood Salleh 2008).
Masyarakat orang asli membawa keluar produk hutan seperti rotan,
buluh, damar dan pelbagai tumbuhan seperti petai dan dijual kepada penduduk
kampung. Hasil jualan ini membolehkan mereka mendapatkan keperluan harian
seperti beras, garam, gula, malah keperluan pakaian dan sebagainya (Tachimoto
2001). Pembukaan tanah dan kawasan hutan untuk pembinaan jalan raya,
kawasan pertanian dan pembangunan menyebabkan timbul konflik kepada orang
asli untuk mendapatkan hasil hutan dan hak tanah mereka. Namun begitu,
pembukaan tanah ini juga turut mengubah kehidupan mereka untuk mendapatkan
pendidikan, berhubung dengan dunia luar dan menikmati kemodenan walaupun
sebenarnya sumber ekonomi orang asli tidak terlihat sumbangannya terhadap
nilai ekonomi semasa (Nicholas 2000). Perubahan paradigma masyarakat orang
asli yang mula turut serta dalam ekonomi berdasarkan interaksi tukaran produk
hutan dengan bahan keperluan harian, memberi kesempatan kepada masyarakat
luar menindas mereka. Kehadiran Nazli yang jujur berurusan dengan masyarakat
orang asli menyebabkan golongan ini mula menaruh kepercayaan terhadap
kejujuran pemuda itu. Petikan di bawah menyatakan tentang hal ini.
Pengeluaran buluh menguntungkan kerajaan, Nadzli. Hasil hutan akan
dikutip dan secara tidak langsung menambahkan pendapatan negara.
Hutan akan terjaga, rumpun buluh akan tumbuh lebih teratur,” jelas
Haji Hamzah. “Saya bersyukur, tuan haji. Secara tidak langsung saya
MALIM Bil. 10 (2009) 215
dapat membantu orang asli menambah pendapatan. Sekarang saya
tidak susah hendak makan umbut rotan atau ulam petai, kalau rezeki
mereka lebih adalah rezeki yang sampai ke rumah saya.
Mereka memang orang yang tahu berbudi, sayangnya belum menerima
hidayah lagi,” keluh Haji Hamzah kecewa. Tujuh puluh peratus orang
asli masih mengamalkan cara hidup nenek moyang mereka. Nadzli
melihat keengganan orang asli memeluk agama Islam adalah kerana
ketidakpekaan orang Melayu sendiri. Orang asli selalu rasa tertindas
dengan tindakan orang Melayu. Kawasan hutan tempat tinggal mereka
diceroboh, pembelian hasil hutan yang menguntungkan pembeli dan
anggapan orang Melayu yang memperkecilkan mereka. Untuk
mendapatkan kepercayaan orang asli, Nadzli sentiasa bersikap jujur
dan memberi penjelasan walaupun perkara yang kecil-kecil.
Umpamanya batang buluh yang syarikat mahu, ukur lilitnya mestilah
5 inci, panjang 12 kaki dan masih hijau. Pembayaran akan dibuat
sebaik sahaja batang-batang buluh itu berada di atas lori. (halaman
55-56)
Pengarang secara sinis mengemukakan sindirannya kepada belia
tempatan yang gemar berhijrah ke bandar untuk mencari pekerjaan kerana malu
bekerja kampung walaupun tidak mempunyai taraf pendidikan yang tinggi
(halaman 27). Situasi ini telah menyebabkan banyak aktiviti ekonomi setempat
seperti menoreh getah dan berkebun terabai. Jadi, apabila Nadzli mengusahakan
perniagaan kraftangan dan membuka ladang buluh, ia telah membuka peluang
ekonomi kepada penduduk setempat.
Jika kemiskinan mahu dikurangkan secara berkesan, pembangunan perlu
bersifat mampan dan menentukan pengagihan sumber yang saksama. Ini boleh
dicapai melalui pertumbuhan ekonomi yang meningkatkan produktiviti sumber,
yang dianggap sebagai syarat perlu bagi pengurangan kemiskinan desa. Namun
syarat mencukupi bagi pengurangan kemiskinan desa melibatkan dasar dan
strategi untuk membangun kawasan mundur dan tertinggal serta membangunkan
golongan mudah-miskin bagi membolehkan mereka turut serta dalam proses
pertumbuhan dan pembangunan (Chamhuri Siwar 2001).
PERUBAHAN KUALITI PERTUMBUHAN EKONOMI
Pembangunan ekonomi dan sosial perlu dilaksanakan secara bersama-sama.
Pembangunan ekonomi boleh menggalakkan pembangunan sosial. Pengagihan
pendapatan adalah satu aspek daripada kualiti pertumbuhan. Jadi, rancangan
pembangunan perlu mengambil kira keadaan pertumbuhan sama ada kebaikan
atau kemusnahan terhadap stok semula jadi (Mashitoh 1999). Projek
MALIM Bil. 10 (2009) 216
pembangunan tidak seharusnya menyebabkan kemerosotan mutu alam sekitar
yang tidak boleh balik semula serta memusnahkan asas sumber semula jadi,
seperti kepupusan spesies, pemusnahan habitat dan kehilangan kepelbagaian
biologi (Chamhuri Siwar 2001).
Novel ini mengemukakan buluh sebagai sumber dan pencetus
pembangunan ekonomi setempat. Penanaman buluh (pada peringkat awal seluas
10 ekar) membuka punca ekonomi kepada penduduk kampung yang berkerja di
kilang kraf buluh milik Nadzli. Ia juga menjadi sumber pendapatan pekerja lain
apabila 500 ekar lagi kawasan penanaman buluh diusahakan. Pada masa yang
sama, Nadzli mendapat sumber bahan mentah daripada orang-orang asli di
kawasan sekitar (halaman 55). Ini menggambarkan bagaimana ekonomi orang
asli ditingkatkan melalui aktiviti bersumberkan alam semula jadi dengan skala
yang lebih besar, berbanding corak hidup mereka selama ini yang bergantung
kepada hasil alam sekitar hanya untuk memenuhi keperluan diri semata-mata.
Kesaksamaan sosial amat perlu untuk memastikan pemerolehan dan
kawalan sumber yang lebih wajar. Ini dapat mengelakkan pembangunan ekonomi
yang akan melebarkan jurang antara masyarakat dan mengelakkan pembangunan
berdasarkan ketaksamaan sosial. Pengarang telah mengkritik sebahagian
masyarakat yang mengeksploitasi masyarakat orang asli. Mereka ini rasa tertindas,
diperkecilkan masyarakat luar dan teraniaya dalam urus niaga barangan hutan.
Mereka terpencil, tersisih dan terasing daripada pembangunan negara yang
sepatutnya dikongsi bersama secara adil. Apabila golongan orang asli mula
membuka langkah dan terlibat dengan urus niaga hasil hutan, itu membayangkan
bahawa mereka telah berusaha untuk meningkatkan sumber ekonomi dan taraf
sosial.
Perubahan kualiti pertumbuhan ekonomi di Kampung Gamut dapat
dikesan melalui peningkatan ekonomi di kawasan tersebut. Sumber ekonominya
berubah daripada penanaman getah (yang telah tua) dan kebun kepada
menjalankan penanaman buluh (sehingga 500 ekar luasnya) yang diusahakan
syarikat milik Nadzli. Penduduk kampung telah memperoleh sumber ekonomi
yang lebih stabil dengan kewujudan ladang buluh dan pembukaan kilang
kraftangan. Hasilnya dipasarkan hingga ke peringkat antarabangsa.
Kawasan ladang buluh kian ditingkatkan dari sudut ekonomi apabila
dijadikan kawasan penyelidikan. Pertumbuhan ekonomi kian rancak dengan
pembukaan chalet eksklusif di kawasan ladang yang mesra alam, menjadikan
kawasan yang indah dan tenang itu menarik tumpuan pelancong terutama di
peringkat antarabangsa. Sumber ekonomi tempatan juga diperoleh daripada
penubuhan syarikat yang menguruskan hal ehwal berkaitan urusan
penggambaran bagi filem dan drama. Akhirnya, keindahan dan kekayaan kawasan
ini telah dijadikan modal yang baik untuk penganjuran Sayembara Mengenal
Burung. Sayembara seumpama ini akan memperkenalkan nama Kampung Gamut
MALIM Bil. 10 (2009) 217
ke persada antarabangsa yang secara tidak langsung mampu menarik lebih ramai
pelancong mengunjunginya.
Pertumbuhan kualiti ekonomi turut dikesan dari sudut pendapatan isi
rumah. Perubahan masyarakat, cara berfikir, cara bertindak dan bagaimana mereka
berinteraksi dengan persekitaran mula berubah secara beransur-ansur.
Perubahan inilah yang telah berlaku dalam masyarakat Kampung Gamut secara
perlahan-lahan.
MEMULIHARA DAN MENINGKATKAN ASAS SUMBER
Kepelbagaian biologi amat penting untuk memastikan keseimbangan ekosistem,
menseimbangkan dan meningkatkan kualiti makanan serta membekalkan bahanbahan
mentah untuk ubat-ubatan dan perindustrian. Peningkatan terhadap
penggunaan sumber alam akan menjurus ke arah kemerosotan sumber berkenaan
sekiranya tidak dikawal. Jika keperluan ingin dipenuhi pada tahap yang
berterusan, sumber-sumber semula jadi bumi perlu dipulihara dan dipertingkatkan
(Mashitoh 1999). Pelbagai strategi boleh dilakukan untuk memulihara dan
meningkatkan asas sumber umpamanya menjalankan aktiviti ekonomi berasaskan
alam sekitar seperti penanaman pokok buluh, mengadakan sayembara mengenal
spesies burung, memajukan sektor pelancongan lestari, menghasilkan lanskap
yang mesra alam tanpa mengganggu spesies (dalam novel ini binaan chalet)
dan, menjadikan kawasan hutan sebagai tempat penyelidikan. Semua strategi ini
telah diterap secara menyeluruh dalam novel ini.
Persefahaman antarabangsa mengenai alam sekitar seperti
Pengisytiharan Tokyo (1987) oleh Suruhanjaya Dunia mengenai Alam Sekitar
dan Pembangunan, Pengisyhitaran Langkawi (1989) oleh Ketua-ketua Negara
Komanwel dan pengisytiharan Beijing (1991) oleh menteri-menteri alam sekitar
negara-negara membangun, merupakan antara lambang kekhuatiran tentang
perkembangan terkini berkaitan kemerosotan mutu alam sekitar dan penyusutan
bekalan sumber-sumber asli (Mohd. Nordin 1997). Sejak Pengisytiharan Langkawi
dan Pengisytiharan Kuala Lumpur (1992) yang membincangkan tentang alam
sekitar dan pembangunan, kerajaan telah menekankan kepentingan penghijauan
bukan saja di dalam negara tetapi dunia. Malaysia juga berpegang kepada
pernyataan prinsip hutan dalam Agenda 21, iaitu semua negara perlu mengambil
bahagian dalam penghijauan dunia melalui penanaman dan pemuliharaan pokok.
Pengisytiharan Langkawi menyebut bahawa ancaman alam sekitar masa kini
berpunca daripada kelalaian masa lampau dalam urusan mentadbirkan alam sekitar
(Jabatan Alam Sekitar 1989). Pengisytiharan ini menjadikan Malaysia sebagai
peneraju perjuangan untuk mengatasi masalah berkaitan alam sekitar dalam
kalangan negara-negara Komanwel (Jamaluddin Jahi 2001).
MALIM Bil. 10 (2009) 218
Sumber yang dipulihara dan ditingkatkan dalam novel Desir Angin di
Pergunungan ditonjolkan melalui penanaman buluh (halaman 31, 94, 128 dan
129). Buluh adalah rumpun saka yang tergolong dalam famili Graminae yang
mempunyai keistimewaan tersendiri kerana mudah dilentur dan dibentuk. Ia
merupakan tumbuhan liar yang hidup di hutan belantara atau di tebing sungai di
kampung-kampung yang berpotensi dimajukan bagi industri rebung. Terdapat
sekitar seribu spesies buluh ditemui di dunia dengan 200 daripadanya boleh
didapati di Asia Tenggara. Ia tumbuh di dataran rendah hingga ke ketinggian
sederhana di kawasan Tropika dengan jumlah hujan tahunan yang tinggi. Akar
buluh merupakan bahagian yang terpenting terhadap alam sekitar kerana
berperanan untuk mengikat tanah dan sangat sesuai untuk menahan geluncuran
hakisan tanih akibat larian air permukaan (Daniel Hartanto 2007).
Batang buluh pula boleh digunakan untuk industri pengeluaran
barangan, antaranya parkir, papan lapis, lidi, bakul sayur dan kraftangan (halaman
37). Tanaman ini senang dijaga tanpa memerlukan penanaman semula, dengan
dibaja setahun sekali. Tempoh matang pokok buluh untuk penghasilan rebung
juga singkat iaitu kira-kira dua tahun, manakala untuk batang buluh mengambil
masa enam tahun (halaman 31). Ia tidak sukar dijaga kerana tidak mempunyai
musuh daripada haiwan. Buluh mempunyai pusingan tuaian yang pendek dan
berterusan. Berbanding pokok hutan yang memerlukan sekurang-kurangnya 20
hingga 50 tahun untuk ditebang, buluh boleh mengeluarkan hasil selepas dua
setengah tahun ditanam dan berterusan sehingga 20 tahun.
Barangan yang dihasilkan juga adalah barangan yang mesra alam
sifatnya. Selain keindahan barangan itu terserlah tradisional, kreatif dan tinggi
nilai seni, barangan berkenaan seperti kelarai terlihat eksklusif dan mewujudkan
ruang yang nyaman dan sejuk (halaman 17). Pengguna akan dididik
mengutamakan barangan yang mesra alam (halaman 128) apabila menggunakan
barangan daripada hasil semula jadi seperti buluh, berbanding barangan logam
atau plastik yang mengambil masa yang lama untuk dilupuskan. Penggunaan
barangan berunsurkan alam semula jadi sebegini bukan sahaja mudah dilupuskan
bahkan dapat menyerlahkan unsur-unsur budaya dan tradisi. Kelarai yang
merupakan antara barangan kreatif dihasilkan daripada buluh dalam masyarakat
tempatan pada masa dahulu contohnya mempunyai keistimewaan yang
tersendiri, termasuk menyediakan fungsi bahagian rumah yang bersifat mesra
alam. Ini dapat disaksikan dalam petikan berikut:
Seni kelarai semakin dilupakan orang, rumah-rumah tradisional
ataupun rumah batu semuanya menggunakan bahan-bahan yang lebih
tahan lama. Nadzli melihat keakraban dinding kelarai dengan alam.
Rumah-rumah tradisional sebelum merdeka menggunakan dinding
kelarai, lebih sejuk dan nyaman. (halaman 17)
MALIM Bil. 10 (2009) 219
Pemuliharaan sumber memastikan agar wujud penggantian sumber atau
kepelbagaian sumber, mengurangkan penggunaan sumber yang tidak boleh
diperbaharui dan melakukan perubahan dalam cara penggunaan melalui
penggunaan tanah dan sumber secara maksimum serta efektif supaya wujud
keseimbangan penawaran sumber semula jadi pada masa sekarang dan akan
datang. Di negara yang beriklim khatulistiwa seperti Malaysia yang sentiasa
terdedah kepada matahari, pokok-pokok dan tumbuh-tumbuhan sangat diperlukan
bukan sahaja sebagai perlindungan, malahan untuk sumber-sumber air, agen
pengawalan dan penapisan pencemaran udara, air, toksisiti tanah, sirkulasi angin
serta agen mengawal banjir kilat, penahan hakisan tanah, landskap dan lain-lain
(Sharifah Mastura 2005; Abu Fatiah 2008). Secara ekologi, hutan berperanan
sebagai pelindung, pengawal dan penghasil kepada alam sekitar (Abdullah 1999).
Sektor pelancongan telah dikenal pasti antara sektor yang cepat
merangsang pertumbuhan ekonomi dan proses pembangunan sesebuah negara.
Pelancongan lestari menjurus kepada pelancongan yang meminimumkan impak
daripada perspektif sosial, ekonomi dan alam sekitar. Menurut Jamieson & Noble
(2000), pelancongan lestari ini akan memaksimumkan sumber persekitaran sambil
mengawal proses ekologi dan memulihara kepelbagaian biologi serta khazanah
semula jadi, menghormati ciri-ciri autentik komuniti asal, memelihara warisan
kebudayaan dan nilai tradisional serta menerapkan toleransi antara budaya.
Pelaksanaannya dalam jangka panjang memberi peluang pekerjaan, menghapus
kemiskinan dan mengurangkan ketaksamaan sosial serta meningkatkan
perkhidmatan sosial kepada komuniti asal. Ekopelancongan di perkampungan
orang asli umpamanya, menarik pelancong asing terhadap kehidupan komuniti
orang asli, aspek kesenian dan estetika mereka selain membuka peluang pekerjaan
terhadap masyarakat Orang asli (Kamaruddin 2008). Menurut Yahya Ibrahim
(2008),
sektor pelancongan bersifat lestari ini menawarkan produk dan
perkhidmatan pelancongan seperti berikut:
1. Ekopelancongan
2. Agro pelancongan dan program Inap Desa (Homestay)
3. Pelancongan warisan dan kebudayaan
4. Acara bertema
5. Pasaran persidangan, insentif, konvensyen dan pameran
6. Pelancongan sukan dan rekreasi
7. Pelancongan pendidikan dan kesihatan.
Ekopelancongan menekankan tentang pemuliharaan tarikan semula jadi
seperti pusat perlindungan haiwan liar, taman negara, tanah tinggi dan pulau.
Para pelancong ditawarkan pengembaraan dan ekspedisi melalui pelbagai aktiviti
berkaitan alam sekitar semula jadi (Yahaya Ibrahim 2008). Prinsip utama
Pelancongan Lestari adalah seperti berikut:
MALIM Bil. 10 (2009) 220
Pelancong belajar dan menambah pengalaman melalui
lawatan ke tempat tarikan. Pelancong juga belajar bagaimana
untuk menjaga kawasan berkenaan secara lestari di kawasan
yang dilawati disamping masyarakat tempatan
memperlihatkan nilai kawasan kepada pelawat.
Pelancong memberi tumpuan terhadap ciri tempatan yang
ditonjolkan termasuk seni bina, makanan, warisan, estetika
dan ekologi. Masyarakat tempatan perolehi keuntungan
dari nilai positif terhadap tempat.
Menjalankan ekonomi berasaskan pelancongan, mengambil
dan melatih pekerja tempatan, membeli produk tempatan
dan mengguna pakai perkhidmatan ditawarkan pihak
tempatan.
Pelancong lebih berminat terhadap perniagaan yang mesra
alam seperti mengurangkan pencemaran, mengurangkan
penggunaan tenaga, air dan bahan buangan serta lanskap
semula jadi.
Pelancong belajar dan memerhati etika dan bahasa tempatan.
Masyarakat tempatan menghargai dan memenuhi kehendak
pelancong.
Pengurusan meletakkan had dan alat pengurusan bagi
mengawal tekanan pembangunan. Habitat semula jadi, tapak
warisan, permandangan indah dan kebudayaan tempatan
dikekalkan.
Faktor kejayaan bagi pelancongan tertakluk kepada jangka
masa lawatan pelancong, jumlah wang dibelanjakan dan
pengalaman berkualiti yang diperolehi, bukannya terletak
pada jumlah pelancong semata-mata.
Pelawat yang berpuas hati dan bersemangat akan
menyebarkan ilmu dan pengalaman diperolehi kepada ahli
keluarga dan rakan-rakan bagi memperolehi pengalaman yang
sama. Ini menjadikan hayat pelancongan yang ditawarkan
ini sentiasa berterusan di lokasi pelancongan tersebut.
Penyampaian
maklumat
Menyokong
integriti tempat
Menguntungkan
penduduk
Memelihara
sumber
Hormati tradisi
dan budaya
Tidak salah guna
produk
Mengejar kualiti
bukan kuantiti
Lawatan ulangan
(Sumber: Jamieson & Noble 2000)
JADUAL 1: Prinsip-prinsip pelancongan lestari
Prinsip Perincian
MALIM Bil. 10 (2009) 221
Pembangunan pelancongan lestari telah menggabungkan pelancongan
dan pembangunan dengan pembekal keindahan dan perkhidmatan pelancong
melalui aktiviti sambil menekankan pemuliharaan alam sekitar, penduduk dan
pemimpin komuniti yang menginginkan kualiti hidup lebih baik (Kalsom, Nor
Ashikin & Mohamad Amin 2008). Ciri-ciri pelancongan lestari tersebut telah
diterangkan pengarang dengan ringkas tetapi menyeluruh seperti perenggan
berikut:
Makan disediakan untuk tempoh penginapan dengan pakej lengkap;
mendaki Gunung Semangkok yang berdekatan atau Bukit Kutu di
sebelah barat Kuala Kubu Baru, berjalan menikmati panorama hutan
pada sebelah siang mahupun malam dan berendam di kolam air panas
jauh di tengah rimba. Malah ada tetamu dari Eropah dan Jepun memilih
menyapu seluruh tubuh dengan lumpur hitam berhampiran kolam.
Untuk kesihatan manusia sanggup berbuat apa-apa sahaja. (halaman
186)
Pakej pelancongan ini juga termasuk penginapan di chalet yang dibina
secara eksklusif di kawasan ladang buluh dengan hasil tangan arkitek terkemuka.
Pembinaan chalet yang mesra alam ini mematuhi prinsip pembangunan mampan.
Penulis memperincikan chalet berkenaan pada halaman 180, 181, 183, 184, 185,
187 dan 301, antaranya seperti petikan berikut:
Arkitek Surya Mulia mempunyai tanggapan yang berbeza pula,
merenung kehijauan hutan menyingkap hijab fikir dan dia
menterjemahkannya dengan ‘Chalet Rimbun Hijau’ dan ‘Chalet
Rebung’ yang tanpa dinding kayu tetapi dikelilingi 180 darjah hanya
cermin lutsinar yang menyerlah pandangan sekeliling seperti tidak
berdinding. Hampir Nadzli tidak percaya dengan cita rasa Suria Mulia,
bilik air yang selesa tanpa bumbung. Ditanam dengan bunga-bungaan
yang harum seperti Jasmin (melur/melati) dan harum sedap malam.
Air pancur yang tergantung, seolah-olah pada zaman tahun-tahun
lampau, mandi di perigi tanpa dinding dan dapat melihat langit. Lebih
indah mandi sambil mengintai bulan mengambang. (halaman 181)
Bangunan mesra alam ialah bangunan yang mengurangkan
kebergantungan terhadap alat-alat mekanikal seperti penghawa dingin, lampu
dan sebagainya. Sebaliknya, sesebuah bangunan itu perlu menggunakan alam
sebagai pelengkap kepada keperluan bangunan misalnya menggunakan sistem
pencahayaan daripada matahari sebagai ganti penggunaan lampu elektrik pada
siang hari, memaksimumkan fungsi pengudaraan pada semua bahagian (dari
atas, tepi-sisi dan bawah) tanpa penggunaan penghawa dingin dan sebagainya.
Fungsi sebegini biasanya ditemui pada rumah tradisi yang mempunyai ciri
MALIM Bil. 10 (2009) 222
khusus. Ciri-ciri pintar ini termasuklah penyejukan atau pengudaraan semula
jadi (natural ventilation), peneduhan (shading), keselamatan dan keamanan
(safety and security) serta privasi.
Seni bina rumah Melayu tradisional merupakan salah satu bentuk seni
bina bersifat mesra alam, telah direka bentuk berdasarkan faktor-faktor yang
berkait rapat dengan aspek kehidupan dan perubahan gaya hidup penggunanya.
Tiangnya dibina tinggi bagi menghindari keluarga daripada bencana seperti
banjir dan gangguan binatang buas. Tingkap atau jendela dibina hingga ke
paras lantai atau ke paras pinggang penghuni ketika duduk bersila agar udara
nyaman dapat masuk dengan mudah ke dalam rumah, sekaligus memberikan
keselesaan. Ruang dapur yang luas sesuai dengan budaya memasak kaum
Melayu, terutama menjadi ruang sosial sewaktu kenduri kendara. Binaan rumah
Melayu tradisi dapat menjimatkan tenaga elektrik antara 20 hingga 30 peratus
disebabkan sifatnya yang mesra alam dengan penggunaan sistem pengudaraan
dan pencahayaan semula jadi (Kamarul Afizi 2006). Penanam pokok teduhan di
sekitar bangunan juga mampu mengurangkan suhu di persekitaran selain
fungsinya dari sudut sains untuk menyerap karbon dioksida dan menyegarkan
minda. Ini telah diterapkan dalam Desir Angin di Pergunungan, apabila
mengaitkan tentang seni bina chalet-chalet yang direka bentuk di kawasan ladang
buluh. Pembinaan chalet pelancongan bercirikan tradisi dan mesra alam sifatnya
bukan sahaja membina identiti kawasan pelancongan tersebut, namun pada
masa yang sama menjaga kelangsungan alam sekitar. Petikan berikut antara
gambaran pengarang tentang keistimewaan seni bina mesra alam:
Sebuah chalet lagi yang diberi nama ‘Chalet Seruling Rimba’ di bawah
naungan rumpun buluh di tepi lereng yang menjadi laluan angin
lintang. Batang-batang buluh yang berlaga mewujudkan irama yang
begitu mengasyikkan terutama menjelang dinihari. Mulyadi Noor
benar-benar pencipta yang mengadaptasikan seni dan alam secara
indah di mata, telinga dan fikir. (halaman 184)
Kedatangan Islam ke rantau ini telah mengubah reka bentuk seni bina
rumah bumbung panjang yang tidak berbilik kepada rumah bumbung Perak
yang mempunyai bilik dan beberapa ruang untuk memisahkan antara penghuni
lelaki dan perempuan yang bukan muhrim atau sudah mencapai akil baligh.
Pengadaptasian elemen-elemen seni bina Melayu tradisional, faktor iklim
setempat dan keupayaan teknologi pembinaan telah melahirkan identiti seni
bina di Malaysia (Kamarul Afizi 2006).
Reka bentuk bangunan yang mengabaikan faktor persekitaran menjadi
fonomena seni bina yang merugikan. Pejabat direka berdindingkan kaca, pusat
membeli belah mega yang tertutup dan terasing dari dunia luar dan rumah
konkrit dibina dengan bukaan yang terhad, merupakan antara reka bentuk seni
MALIM Bil. 10 (2009) 223
bina yang mengetepikan ciri mesra alam. Pancaran cahaya matahari yang terik
mewujudkan kepanasan yang melampau ke atas ruang dalaman bangunan
menyebabkan berlaku pengantungan terhadap sistem pengudaraan mekanikal.
Pengguna terpaksa membazirkan wang berjuta-juta ringgit sepanjang hayat untuk
penggunaan penghawa dingin, pencahayaan, pengudaraan dan sebagainya
(Kamarul Afizi 2006).
Pemuliharaan sumber alam boleh dilakukan melalui undang-undang
apabila sesuatu kawasan itu diwartakan sebagai hutan simpan. Kawasan
berkenaan juga akan lebih terjaga apabila dijadikan kawasan penyelidikan
(halaman 98 dan 134). Alam sekitar juga turut menyumbang kepada sektor
ekonomi negara apabila penganjuran pertandingan mengenal spesies burung
dilakukan di kawasan hutan tertentu (halaman 247). Sayembara seumpama ini
mampu menarik minat ramai pencinta burung di seluruh dunia. Kehadiran mereka
bukan sahaja menyumbang nilai ekonomi setempat pada masa tersebut tetapi
turut menjaja nama kawasan itu ke seluruh dunia. Ini secara tidak langsung
mampu menarik lebih ramai pengunjung dan pencinta alam pada masa yang lain.
Walaupun pengarang mengemukakan interaksi yang harmoni dengan
alam sekitar, pada masa yang sama dinyatakan juga tentang kritikan berkaitan
pemusnahan sumber. Kebakaran di ladang buluh (halaman 135 dan 136) pada
musim kemarau adalah antara penyebab yang boleh menyumbang kemusnahan
ekosistem hutan. Kebakaran boleh merebak di kawasan tanah gambut tanpa
disedari dan mampu memusnahkan kawasan yang luas. Kritikan tentang sikap
tidak bertanggungjawab segolongan masyarakat melakukan vandalisme (halaman
44) terhadap alam dengan menconteng dinding Gua Tempurung bukan sahaja
mencacatkan pemandangan mata tetapi telah memusnahkan struktur fizikal gua
yang berusia jutaan tahun itu.
MEMASTIKAN TAHAP POPULASI YANG MAMPU DITAMPUNGI
Pembangunan mampan akan lebih mudah dicapai apabila saiz penduduk adalah
stabil pada aras yang konsisten dengan keupayaan penghasilan ekonomi.
Matlamat pembangunan juga mengambil kira jaminan masa tua, kesihatan,
pengurangan kematian janin dan sebagainya. Kemudahan infrastruktur untuk
kegunaan penduduk setempat perlu ditingkatkan mutunya memenuhi keperluan
semasa.
Limpahan kapasiti penduduk berlaku di bandar-bandar besar akibat
tawaran peluang pekerjaan. Ini menyebabkan terjadi migrasi desa-bandar apabila
golongan muda desa sanggup berhijrah ke bandar-bandar besar untuk merebut
peluang berkenaan (halaman 27 & 223). Ekoran itu, berlaku kekurangan populasi
MALIM Bil. 10 (2009) 224
yang aktif di kawasan desa hingga menyebabkan banyak sumber ekonomi desa
seperti pertanian tidak dapat digerakkan. Hanya golongan tua yang pasif sahaja
berada di desa dan golongan ini pula tidak lagi menyumbang kepada ekonomi
negara secara aktif.
Ketidakseimbangan ini menuntut pengambilan pekerja-pekerja asing
berpengalaman dan berkemahiran (halaman 25, 26, 59 & 119). Walaupun
pengambilan pekerja asing ini memberi manfaat kepada sumber ekonomi negara,
namun kedatangan mereka turut mendatangkan impak negatif seperti
mengurangkan peluang tenaga buruh tempatan dan juga pelanggaran nilai sosial
tempatan (halaman 25). Mirdad, buruh asing yang digaji Nadzli telah ditangkap
berkhalwat dengan gadis tempatan dan menimbulkan kemarahan penduduk
kampung.
Kemahiran pekerja dalam bidang kraftangan, anyaman dan penghasilan
barangan kreatif yang melibatkan seni amat sukar diperolehi. Namun, pengarang
melalui novel Desir Angin Di Pergunungan telah menyarankan agar golongan
tidak berupaya seperti orang buta dan para banduan yang mendapat bimbingan
dan mempunyai kemahiran tidak disia-siakan (halaman 60). Golongan ini perlu
diberi peluang untuk memajukan diri dan turut sama meningkatkan ekonomi
negara. Golongan buta umpamanya tidak sepatutnya dilihat sebagai orang kurang
upaya yang tidak mampu membangunkan negara, manakala para banduan perlu
diberi peluang dan diterima di dalam masyarakat, bukannya dipulaukan.
Populasi dalam pembangunan mampan tidak sahaja melibatkan populasi
manusia tetapi juga flora dan fauna yang saling berinteraksi dalam satu ekosistem.
Secara keseluruhannya, pengarang telah berjaya menanam prinsip
mengutamakan kelestarian alam dalam semua aktiviti pembangunan yang
dilakukan. Prinsip ini telah diterapkan pengarang dari awal hingga akhir novel
ini. Petikan berikut menjelaskan bagaimana interaksi antara flora, fauna dan
manusia dijalinkan secara harmoni:
Beberapa meter dari pelantar disediakan sebatang tiang kayu tinggi
dan di puncaknya ada bekas kecil yang diisi dengan makanan burung
dan buah-buahan. Menjadi kegemaran, mengintai haiwan rimba yang
datang. Burung-burung paling banyak, merbuk, serindit hijau dan
kuning, perling dan beberapa spesies lagi yang belum diketahuinya.
Ai Lin akan bersedia dengan teropong dan beberapa buah buku rujukan
seperti Birds of South East Asia dan Malay Peninsular Birds. Sesekali
tupai tanah dan tenggiling juga tumpang makan. Paling mengejutkan,
pada suatu pagi yang sejuk, seekor beruang matahari memanjat
perlahan dan menghabiskan sebekas penuh buah-buahan. Ai Lin takut,
tetapi dia telah diberitahu haiwan itu hanya akan menyerang jika
terancam. Dalam diam lensa kameranya pantas memfokus,
mengabadikan satu lagi keunikan yang hanya boleh didapati di hutan
ini. (halaman 187)
MALIM Bil. 10 (2009) 225
Biarpun begitu, penulis turut mengetengahkan kerisauan sesetengah
pihak tentang agenda pembangunan yang akan mengubah alam sekitar,
merosakkan budaya dan susila masyarakat tempatan serta memberi impak negatif,
yang diketengahkan pada halaman 94, 218, 219 dan 222. Kerisauan ini merupakan
sindiran halus terhadap pembangunan konvensional yang diamalkan selama ini
yang hanya mengutamakan pembangunan fizikal dan mengabaikan sisi lain dalam
kehidupan termasuk alam sekitar.
MENGORIENTASIKAN SEMULA TEKNOLOGI DAN
MERUJUK KEMBALI PENGURUSAN RISIKO
Salah satu matlamat pembangunan mampan adalah untuk menyeimbangkan
kehidupan penduduk, dan menyediakan lebih banyak peluang pekerjaan dan
hasil pengeluaran. Keseimbangan penduduk diperoleh apabila lebih banyak
peluang pekerjaan disediakan. Berdasarkan novel Desir Angin di Pergunungan,
pengarang telah membuka peluang pekerjaan kepada penduduk setempat apabila
syarikat Buluh Kraf dibangunkan. Penduduk tempatan yang kreatif dan
berkemahiran telah diambil berkerja di kilang penghasilan kraf tangan itu dengan
bayaran yang setimpal berdasarkan kemahiran yang dimiliki. Apabila ladang
buluh dimulakan, lebih ramai tenaga kerja tempatan telah digaji. Pada masa yang
sama, penubuhan syarikat ini telah mewujudkan sumber ekonomi kepada orang
asli untuk memasarkan hasil hutan seperti buluh dan rotan.
Semua aktiviti ekonomi ini bukan sekadar menawarkan peluang
pekerjaan kepada penduduk setempat tetapi telah melebarkan pasaran terhadap
hasil pengeluaran. Produk tempatan bukan sekadar memenuhi permintaan pasaran
dalam negara, malah berusaha untuk melebarkan pasaran ke seluruh Asia dan
Eropah. Ini dikemukakan secara ringkas dalam novel ini pada halaman 211 dan
juga petikan berikut:
Pembangunan ladang hutan juga sudah mencapai sasaran, penghasilan
rebung untuk eksport dan batang-batang buluh untuk perabut menjadi
pendapatan utama syarikat. Sekurang-kurangnya pengeluaran ladang
buluh akan kekal untuk tempoh 15 hingga 20 tahun. (halaman 163)
Teknologi merupakan kunci kepada hubungan antara alam dan manusia.
Ia perlu diorientasikan semula dengan menitikberatkan penggunaannya yang
lebih mesra alam. Inovasi teknologi perlu ditingkatkan di negara-negara
membangun agar keberkesanannya dengan pembangunan mampan akan lebih
berkesan. Teknologi juga perlu digunakan untuk menghasilkan barangan sosial
seperti meningkatkan kualiti mutu udara dan merawat alam, tidak lagi berdasarkan
MALIM Bil. 10 (2009) 226
pembangunan teknologi yang dilihat memusnahkan alam sekitar. Walau
bagaimanapun, novel ini tidak mengupas tentang penggunaan teknologi yang
digunakan untuk pemuliharaan alam sekitar memandangkan alam semula jadi di
kawasan latar cerita terdiri daripada alam semula jadi yang masih dara, terjaga
dan diuruskan dengan baik. Masalah pencemaran alam sekitar masih lagi belum
wujud.
MENGINTEGRASI DAN MEMPERTIMBANGKAN PERHITUNGANPERHITUNGAN
PERSEKITARAN DAN EKONOMI
APABILA MEMBUAT KEPUTUSAN
Mengikut pertimbangan pembangunan mampan, sesebuah kawasan akan
dibangunkan, namun pada masa yang sama kesan diminimumkan. Mengikut
State of the World Report 2003 oleh Institut Pemerhati Dunia (World Watch
Institute) dunia ini akan mengalami penurunan kadar kepelbagaian bentuk biologi
(biological impoverishment) jika tindakan pencerobohan dan penyalahgunaan
sumber-sumber semula jadi, serta pencemaran dan pengeksploitasian kawasan
semula jadi masih diteruskan tanpa diambil tindakan. Kehidupan sejagat akan
terjejas. Lebih banyak masalah berkaitan alam sekitar telah timbul akibat
pembalakan, penerokaan tanah baru, industri, pembangunan perumahan, pusatpusat
peranginan dan rekreasi serta infrastruktur yang mula menular ke kawasankawasan
sensitif seperti di ladang-ladang lereng bukit, pinggir pantai dan pulaupulau.
Banyak kawasan hutan telah dibuka untuk pelbagai tujuan pembangunan
ekonomi sehingga mengganggu kawasan tadahan air di sesetengah kawasan
(Jamaluddin Jahi 2001).
Untuk memastikan pembangunan yang mampan, kesedaran memulihara
alam sekitar dengan mengintegrasikan pertimbangan faktor alam sekitar melalui
cara penglandskapan yang profesional dan sistematik di dalam proses
pembangunan perlu diutamakan. Ledakan pembangunan perlu selari dengan
kemajuan pembangunan yang ingin dicapai. Perubahan sesuatu landskap yang
dibuat memerlukan banyak kos yang terpaksa ditanggung bagi memperbaiki
penyalahgunaan tanah berkenaan. Pada masa yang sama ketiadaan
keseimbangan antara pembangunan dengan perancangan guna tanah dan
penglandskapan untuk kawasan yang lebih sensitif, akan mengakibatkan bencana
alam seperti banjir kilat, pencemaran air, udara dan tanah, hakisan tanah dan
runtuhan serta kemerosotan kesuburan tanah.
Kemerosotan kualiti alam sekitar telah wujud sejak zaman penjajah tetapi
berada pada tahap yang terkawal kerana alam masih mampu menyerap sebahagian
besar daripada bahan pencemaran yang dihasilkan (Jamaluddin Jahi 2001;
Katiman Rostam & Asmah Ahmad 2006). Kepelbagaian spesies yang wujud di
MALIM Bil. 10 (2009) 227
sesuatu lokasi merupakan yang paling seimbang setelah mengalami persaingan
untuk hidup. Jika berlaku anjakan atau perubahan, maka keseimbangan ekosistem
turut berubah yang akan mengambil masa yang lama untuk mencapai tahap
keseimbangan yang baru (Zaini Ujang 2009; Sharifah Mastura 2006).
Proses pembangunan menimbulkan berbagai-bagai implikasi dan kos.
Demi menampung keperluan perkembangan ekonomi, ladang, rumah, kilang,
pejabat, pusat perniagaan, kawasan pelancongan dan infrastruktur, penebangan
hutan rimba dan meratakan bukit-bukau terpaksa dilakukan. Pembukaan tanah
secara tidak tersusun dapat mendatangkan kesan buruk terhadap alam sekitar.
Kawasan hutan yang telah diubah kepada sebarang bentuk guna tanah yang
baru ini tidak mampu lagi berfungsi seperti asal. Peranannya sebagai tempat
simpanan atau tadahan air dan mengitarkannya ke kawasan berhampiran melalui
fungsi kanopi, proses infiltrasi dan intersepsi telah lumpuh, hingga menimbulkan
masalah alam sekitar lain seperti hakisan tanah, pemendapan tanah ke sungai
berhampiran, banjir lumpur dan banjir kilat (Mohd Zuhdi & Amer Saifude 2002).
Statistik menunjukkan bahawa Malaysia masih lagi dilitupi hutan dengan
keluasan 60 peratus dari keluasan tanah (19.52 juta hektar) dengan 14.39 juta
hektar daripadanya telah diwartakan sebagai rizab hutan simpan kekal. Seluas
3.21 juta hektar daripada jumlah tersebut pula dilindungi sepenuhnya (Zaini
Ujang 2009; Sharifah Mastura 2006).
Kampung Gamut yang menjadi latar tempat dalam novel Desir Angin
di Pergunungan telah diberi gambaran yang jelas oleh pengarang sebagai satu
kawasan tadahan air yang membekalkan sumber air ke Kuala Lumpur dengan 75
peratus kawasan berkenaan terdiri daripada kawasan hutan. Pembangunan yang
melampau di kawasan tadahan air mendedahkan kepada kemerosotan mutu air
semula jadi. Apabila sesuatu pembangunan atau penerokaan mahu dilakukan di
kawasan ini, ia akan memberi impak terhadap persekitaran. Penulis juga telah
menyatakan tentang kesedaran untuk menjaga alam sekitar semasa memberi
gambaran ini. Ini bertepatan dengan kehendak pembangunan mampan yang
tidak mengganggu kawasan sensitif alam sekitar dan kawasan semula jadi seperti
taman negara dan kawasan hidupan liar. Pembangunan perlu meminimumkan
risiko bencana alam serta mengambil langkah pencegahan. Perimbangan adalah
perlu dari segi faedah pembangunan jangka pendek dengan faedah jangka
panjang pemuliharaan alam sekitar (Chamhuri Siwar 2001).
Berdasarkan prinsip ini, pembangunan yang dilakukan bersifat mampan,
iaitu kawasan berkenaan dibangunkan dengan meminimumkan kesannya.
Kawasan hutan simpan yang telah dibalak perlu ditanam semula (halaman 88).
Jadi, apabila penanaman semula hutan ini diberikan kepada syarikat Nadzli, balak
yang telah ditebang itu digantikan dengan tanaman buluh. Penanaman buluh ini
pula dilakukan tanpa menebang pokok-pokok yang berharga. Buluh-buluh akan
ditanam di celah-celah pokok sedia ada dengan meminimumkan tahap penerokaan.
MALIM Bil. 10 (2009) 228
Mereka akan membina jalan tanah merah tanpa melakukan pemotongan cerun
bagi mengekalkan ekosistem tersebut (halaman 94). Petikan berikut menjelaskan
lagi amalan yang digunakan:
Kawasan tapak semaian seluas dua ekar, mula dilitupi plastik
pelindung cahaya dan hujan. Nadzi memastikan tanah tidak diratakan,
anak-anak benih buluh akan disemai mengikut keadaan yang sedia
ada. Pokok-pokok tembusu, keruing dan kapur dikekalkan. Menjadi
pelindung semula jadi kepada tapak semaian itu. (halaman 129)
Kebanyakan masalah alam sekitar yang berlaku diakibatkan
pertimbangan-pertimbangan ekonomi dan ekologi yang dipikul secara berasingan.
Penguatkuasaan adalah tanggungjawab dalam pembangunan mampan perlu lebih
luas sifatnya untuk menangung kesan-kesan daripada keputusan yang dibuat.
Pembangunan mampan meliputi penekanan tanggungjawab yang lebih bagi
impak dalam memanipulasi sumber dan modal. Keseimbangan hubungan
pembangunan antara sektor sosial, ekologi dan ekonomi dapat dilihat apabila
pihak pemerintah membentuk satu kesedaran ekologi kepada masyarakat dengan
membetulkan serta mengubah dasar dalam insitusi sosial, perundangan, politik
dan ekonomi (Noorazuan Md Hashim 2003).
Walaupun pembangunan fizikal masih dilakukan dengan rancak,
pembangunan yang menjejaskan kualiti hidup dan pencemaran akan dielakkan
untuk melindungi keupayaan ekosistem. Pembangunan yang diusahakan perlu
dipastikan membawa manfaat dan peluang yang maksimum serta bersinergi
dengan alam semula jadi bagi melahirkan keseimbangan, keharmonian dan faedah
untuk semua.
Apabila interaksi antara persekitaran fizikal dengan keperluan manusia
berlaku pada tahap yang melampaui tahap kesederhanaan, ini akan mencetuskan
gangguan kepada alam sekitar. Walaupun begitu, alam sekitar mempunyai
keupayaan semula jadi untuk mengimbangi gangguan-gangguan ini bagi
mencapai keseimbangan dinamik dengan syarat gangguan tersebut tidak
melebihi takat ambang ekosistem untuk dimusnahkan (Noorazuan Md Hashim
2003).
Menyedari hakikat itu, kawasan kebun getah yang tidak lagi
mengeluarkan hasil secara maksimum telah ditebang (halaman 33) dan ditanam
semula dengan buluh (halaman 37 & 39). Penebangan kawasan tanaman getah
seluas 10 ekar ini perlu dilakukan untuk mengubah sektor ekonomi. Berbanding
75 peratus hutan simpan di kawasan berkenaan, keluasan 10 ekar kebun getah
yang dibangunkan itu masih lagi mampu ditampungi oleh ekosistem
memandangkan gangguan ini masih lagi berada dalam keupayaan ekosistem
untuk menseimbangkannya. Ia juga bersifat sementara, iaitu sehingga buluh-
MALIM Bil. 10 (2009) 229
buluh yang ditanam mula merimbun. Walaupun begitu, penulis tidak menyatakan
bagaimana proses menebang pokok getah ini dilakukan sebelum ditanam semula.
Jadi, pematuhan terhadap pembangunan mampan tidak dapat dianalisis pada
tahap ini.
Memenuhi tuntutan keseimbangan antara pembangunan dan
pemuliharaan alam sekitar ini juga, kerjasama dengan Jabatan Perhutanan dan
Jabatan Alam Sekitar (halaman 39) telah dijalinkan. Kerjasama ini akan memastikan
ciri-ciri pembangunan mampan dapat dipenuhi dan mendapatkan khidmat nasihat
tentang pembangunan kawasan yang tidak mengabaikan keperluan alam sekitar.
Corak pembangunan sebegini telah diketengahkan penulis seperti petikan-petikan
berikut:
Hutan yang telah dibalak perlu ditanam semula. Jika jabatan yang
mengendalikannya sendiri akan memakan masa yang agak panjang
tetapi jika ada pihak swasta yang berminat, sewajarnya kita beri
perhatian. (halaman 88)
Kami tidak akan menebang pokok yang berharga. Buluh akan ditanam
di celah-celah pokok yang sedia ada. Penerokaan pada tahap yang
minimum sekali, membina jalan tanah merah tanpa memotong cerun.
(halaman 94)
Kawasan tapak semaian seluas dua ekar, mula dilitupi plastik
pelindung cahaya dan hujan. Nadzi memastikan tanah tidak diratakan,
anak-anak benih buluh akan disemai mengikut keadaan yang sedia
ada. Pokok-pokook tembusu, keruing dan kapur dikekalkan. Menjadi
pelindung semula jadi kepada tapak semaian itu. (halaman 129)
Matlamat ekuiti dan kemapanan sebenarnya boleh dicapai secara
serentak. Pembangunan pertanian mampan melalui perubahan teknologi dan
peningkatan produktiviti sumber, misalnya, akan menyumbang kepada
pemuliharan dan pemulihan sumber, seterusnya mengurangkan kemiskinan.
Sebaliknya, kegagalan untuk mengurangkan kemiskinan boleh menyebabkan
peningkatan kemusnahan alam sekitar jika golongan miskin semakin mengenakan
tekanan dan menggunakan sumber dengan cara yang tidak mampan, sebagai
satu usaha untuk kesinambungan hidup (United Nations 1997).
MEMPERBAHARUI HUBUNGAN EKONOMI ANTARABANGSA
Pembangunan mampan memerlukan perancangan jangka panjang untuk
menghasilkan corak pemikiran, modal dan aliran teknologi yang bersesuaian
dengan alam sekitar. Peningkatan dalam kemasukan pasaran, pemindahan
MALIM Bil. 10 (2009) 230
teknologi dan bantuan kewangan untuk negara kurang membangun amat perlu
bagi meluaskan peluang mempelbagaikan industri dan membina kebergantungan
diri sendiri. Desir Angin di Pergunungan telah mengemukakan strategi pemasaran
syarikat Buluh Kraf untuk jangka panjang dengan melebarkan operasi mereka
hingga ke peringkat antarabangsa (halaman 64). Walaupun barangan Buluh
Kraf terpaksa mengalami penjenamaan semula (halaman 40) untuk memenuhi
keperluan syarikat Warna Sari milik Ai Lin, namun untuk jangka masa panjang,
kerjasama dengan syarikat berkenaan telah membawa dimensi baru kepada
kedua-dua belah pihak. Kerjasama serupa ini diperlukan untuk suntikan modal
yang lebih besar dan pasaran yang lebih lebar ke seluruh dunia.
Selain sumber ekonomi perusahaan kraftangan daripada buluh,
menjadikan kawasan hutan sebagai kawasan penyelidikan, pelancongan alam
sekitar dan pembinaan chalet yang mesra alam menyerlahkan tentang bagaimana
alam sekitar telah diuruskan secara wajar, malah, sumber ekonomi berkenaan
dikaut dengan maksimum melalui penjagaan alam sekitar. Konsep pelancongan
alam sekitar yang diagung-agungkan Barat mendapat nilai ekonomi yang
maksimum melalui tukaran wang asing. Dalam hal ini, keistimewaan sesuatu
kawasan telah dipasarkan hingga ke peringkat antarabangsa. Kawasan berkenaan
akan dikekalkan, dijaga dan ditingkatkan nilai ekonominya berdasarkan `keaslian'
dan kelestariannya. Ini bermakna, penjagaan alam yang ditingkatkan itu mendapat
pulangan yang tinggi.
Di negara maju, kesedaran untuk menangani masalah alam sekitar cukup
meluas, sedangkan di negara-negara membangun, kesedaran tersebut masih
berada pada tahap awal. Penggunaan sumber didapati tidak merosakkan alam
sekitar atau menyebabkan kepupusan. Walaupun timbul masalah seperti
kerosakan alam sekitar tetapi masyarakat di negara maju lebih sedar dan bersedia
untuk berkerjasama bagi memulihara alam sedangkan di negara membangun,
penerokaan dan penggunaan sumber alam didapati tidak cekap seperti yang
ditunjukkan melalui pembalakan dan penerokaan hutan yang tidak terkawal
(Katiman Rostam & Asmah Ahmad 2006). Tekanan oleh negara maju terhadap
negara membangun dalam soal alam sekitar begitu hebat hingga dianggap seolaholah
bermotivasi menghalang negara-negara membangun daripada maju. Sekatan
terhadap bahan-bahan keluaran negara sedang membangun patut dilonggarkan
supaya negara-negara-negara ini dapat bersaing dengan negara maju. Krisis ini
telah diutarakan pengarang dalam novel ini melalui pembatalan tempahan yang
dialami oleh beberapa syarikat tempatan yang mengusahakan perabot dan
barangan hasil hutan (halaman 6, 7, 66 & 67) sehingga pengusaha berkenaan
(termasuk syarikat milik Nadzli) mengalami kerugian besar. Biarpun persoalan ini
tidak dikupas secara panjang lebar oleh pengarang dalam novel ini, namun
paparan kesan yang terpaksa ditanggung oleh syarikat-syarikat tempatan ekoran
perubahan dasar kerajaan Amerika Syarikat kerana dakwaan tidak berasas
MALIM Bil. 10 (2009) 231
Greenpeace menyerlahkan bagaimana situasi di peringkat antarabangsa banyak
mempengaruhi iklim ekonomi di negara membangun.
MEMPERKUKUHKAN KERJASAMA ANTARABANGSA
Kerjasama di peringkat antarabangsa amat diperlukan untuk menjamin
kelangsungan alam sekitar sejagat. Menurut prinsip pembangunan mampan,
perlu menekankan tentang pemantauan, penyelidikan dan penilaian alam sekitar
yang lebih besar hingga ke peringkat antarabangsa.
Novel ini mengutarakan tentang kepentingan penyelidikan hanya di
peringkat negara sahaja dengan bantuan jabatan-jabatan berkaitan seperti
Jabatan Alam Sekitar dan Jabatan Perhutanan. Walau bagaimanapun, kerjasama
hingga ke peringkat antarabangsa telah diselitkan dalam novel ini melalui syarikat
milik Ai Lin yang bertapak di Singapura. Mereka sanggup mengubah konsep
pengeluaran syarikat semata-mata untuk memenuhi keperluan semasa (halaman
40), seterusnya membuat promosi dalan rancangan televisyen Singapura (halaman
46) melalui penajaan barangan.
Semua langkah ini hanyalah beberapa langkah kecil yang juga kecil
impaknya andai dilihat daripada ruang lingkup sebuah syarikat. Kerjasama
seumpama itu amat rumit untuk dilakukan terutama bagi sebuah syarikat kecil di
kawasan yang kecil juga penubuhannya.
KES
No comments:
Post a Comment