MASALAH KETEGASAN DAN PELAKSANAAN
Keberkesanan
kaedah kawalan alam sekitar bergantung pada setakat mana kawalan-kawalan itu
mencukupi dan memandai. Apakah kawalan-kawalan itu merangkumi segala aspek
permasalahan alam sekitar, termasuk segala bentuk bentuk pencemaran dan
keutuhan sumber alam. Pengawalan bukan semata-mata terhadap masalah yang telah
serius tetapi juga turut merangkumi segala bentuk pencemaran walaupun masih
dalam peringkat yang tidak membimbangkan dan juga segala kemungkinan kemusnahan
terhadap alam sekitar yang akan berlaku juga perlu diambil kira. Di Malaysia,
peruntukkan undang-undang adalah merangkumi hampir segala aspek tentang alam
sekitar namun adalah menjadi satu trend bagi pihak berkuasa untuk menumpukan
kawalan ke atas masalah-masalah alam sekitar yang telah serius dan mendapat
perhatian dan meminggirkan masalah-masalah yang biasa. Namun pihak berkuasa
tidak boleh dipersalahkan kerana untuk melakukan kawalan yang menyeluruh
memerlukan kos yang tinggi. Oleh itu, pihak swasta dan masyarakat secara amnya
perlu mengeluarkan sedikit wang dan tenaga untuk membantu pihak berkuasa
menjalankan kawalan menyeluruh ke atas alam sekitar dan tidak mengharapkan
pihak kerajaan semata-mata..
Masalah
seterusnya ialah dari segi ketegasan langkah-langkah kawalan yang telah
diambil. Apakah peraturan-peraturan yang dibuat dalam bentuk penetapan tingkat
piawaian misalnya, sudah cukup tegas dan sesuai dengan tingkat yang boleh
menjamin kesihatan, atau apakah tingkat tersebut sudah cukup tinggi sesuai
dengan tingkat penetapan yang telah dibuat oleh badan antarabangsa seperti
Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) atau Amerika Syarikat. Begitu juga apakah
cukai pencemaran atau denda yang dikenakan itu sudah cukup tinggi sehingga ia
boleh dijadikan daya penggerak utama bagi menggelakkan pencemaran. Soalan
seterusnya ialah dari segi pelaksanaannya. Apakah semua program dan penetapan
yang telah dibuat itu dapat dijalankan sepenuhnya?
Masalah ini
akan diulas lebih lanjut dalam kelemahan penguatkuasaan tetapi dari segi
umumnya tingkat piawaian pengurusan alam sekitar di negara ini ada yang telah
mencapai standard antarabangsa dan ada yang belum. Sebagai contoh, sistem
pembekalan air di Malayisa telah memenuhi piawaian WHO ( sumber: Majalah MASSA
) namun pengurusan alam sekitar di Malaysia masih dikritik masyarakat
antarabangsa kerana lebih mengutamakan pembangunan. Tentang denda dan
undang-undang yang ada, secara keseluruhan ia masih belum mampu membendung
pencemaran di tahap yang dikehendali dan bukan semua program yang dirancang
dapat dilaksanakan kerana pelbagai masalah dan kekangan. Contohnya program
kitar semula yang bermula awal tahun 2000 semakin terpinggir kerana tiada
sambutan daripada masyarakat selain daripada kesukaran mewujudkan pusat kitar
semula di setiap daerah dan kawasan.
KEKANGAN
POLITIK DAN EKONOMI
Masalah alam
sekitar berkait rapat dengan masalah ekonomi dan seterusnya kekukuhan politik
pemerintah pemerintah. Keutamaan yang diberikan terhadap penjagaan alam sekitar
bermakna sedikit sebanyak akan menyekat dan menjejaskan prestasi ekonomi. Ketidakstabilan
ekonomi negara akan menyebabkan kemerosotan sokongan rakyat terhadap parti
pemerintah. Kerajaan pusat dan negeri memerlukan sumber kewangan yang besar
bagi projek-projek pembangunan. Oleh itu, projek-projek pembangunan lebih
diutamakan daripada kepentingan alam sekitar. Beberapa contoh dapat dilihat.
Pembinaan lebuh raya Karak-Kuala Lumpur telah menyebabkan pencemaran Sungai
Gombak dan perlahan-lahan menjadikannya sebagai kawasan paya yang tidak berguna
. Pembinaan jalan raya Relau-Balik Pulau telah merosakkan tanaman di enam buah
kampong di daerah Relau dan Balik Pulau.
Selain itu,
keanggotaan dalam Majlis Kualiti Alam Sekitar ( sebarang peraturan alam sekitar
yang akan dibuat dirujukkan kepadanya) juga gagal untuk mencerminkan penyertaan
rakyat. Daripada sembilan perwakilan yang terdapat di dalamnya tiada satupun
daripada rakyat awam atau daripada mana-mana badan bukan berkepentingan
kerajaan. Cuma seorang sahaja yang dilantik daripada kalangan kakitangan
akademik universiti. Perwakilan yang seperti itu sudah tentu akan lebih
memberatkan kepada priority pembangunan ekonomi. Oleh itu, segala candangan dan
nasihat daripada perwakilan majlis ini kepada Menteri berkenaan juga tidak
mungkin berada dalam tingkat mendesak khususnya daripada keperluan piawaian
yang tegas. Oleh itu, adalah penting agar keanggotaan dalam Majlis ini dinilai
semula atau mempunyai beberapa pemerhati daripada golongan orang awam agar
segala keputusan dan tindakan yang diambil oleh Majlis ini tidak mengutamakan
kepentingan ekonomi semata-mata. Prinsip ‘check and balance’ yang diamalkan
oleh perlanan sistem pemerintahan negara yang terdiri daripada tiga cabang
utama iaitu eksekutif, legislative dan kehakiman boleh diguna pakai dalam hal
ini.
Penguatkuasaan
denda terhadap pihak yang melakukan pencemaran juga mempunyai kaitan dengan
kepentingan ekonomi. Jumlah denda yang tinggi kepada pengilang bermakna ia akan
menjejaskan aktiviti kilang tersebut. Keluaran mungkin akan dikurangkan atau
harga barang keluaran kilang berkenaan akan dikurangkan. Ini menyebabkan pihak
berkuasa berkecenderungan mengenakan denda yang sedikit bagi kesalahan yang
besar. Misalnya, pada bulan Februari 1982, Hotel Holiday Inn telah didenda Cuma
RM 300 kerana mencemarkan air laut di Batu Feringgi disebabkan pelepasan najis
tak sempurna dan sisa-sisa air buangan. Pada tahun 1981 pula, sebuah kilang di
Kedah telah didenda RM 500 kerana mencemar Sungai Tawar dan Sungai Kangar.
Jika dilihat
daripada contoh-contoh ini, hukuman yang dikenakan adalah amat tidak berpatutan
dengan peruntukkan yang ada. Hukuman bagi pelepasan buangan ke laut ialah denda
tidak lebih RM 10000 dan penjara tidak lebih dua tahun atau kedua-duanya.
Manakala hukuman bagi pencemaran perairan daratan ialah denda tidak lebih RM 10
000, penjara tak lebih dua tahun atau kedua-duanya dan denda tambahan RM 1000
sehari bagi kesalahan yang diteruskan selepas mendapat notis daripada Ketua
Pengarah untuk menghentikanya. Di sini, banyak faktor boleh dilihat iaitu
kelemahan penguatkuasaan, unsur korupsi dan sebagainya yang menyebabkan masalah
ini. Tetapi masalah ini juga tidak dapat lari daripada jangkaan bahawa pihak
berkuasa lebih mengutamakan kepentingan ekonomi semata-mata dengan berlembut
dengan pihak yang bersalah. Denda yang dikenakan ini hanyalah merupakan derma
daripada pencemar yang sedikitpun tidak akan memberi sebarang pengajaran kepada
mereka. Mereka akan terus melakukan pencemaran dan membayar denda yang kecil.
Selain itu,
berlaku penindihan kuasa antara kerajaan pusat dan kerajaan Negeri dalam isu-isu
dan hal berkaitan dengan alam sekitar. Peruntukkan dalam Perlembagaan
Persekutuan dan Negeri berkenaan sumber dan hal-hal alam sekitar adalah jelas.
Perundangan subsidiari sama ada undang-undang jenayah dan sivil yang dibuat
oleh Kerajaan Persekutuan dan negeri adalah mengikut garis panduan Perlembagaan
masing-masing kerana ia merupakan undang-undang yang tertinggi. Kerajaan
Persekutuan dalam usahanya untuk mewujudkan undang-undang yang seragam antara
negeri telah meluluskan undang-undang berkaitan alam sekitar yang dapat
digunakan di semua negeri. Langkah ini diterima di semua negeri di semenanjung
namun keseragaman ini tidak dapat dicapai di Sabah dan Sarawak kerana kedua
buah negeri ini mempunyai peruntukkan khas dalam Perlembagaan Persekutuan. Sebagai
contoh, tiada pindaaan yang boleh dibuat dalam Perlembagaan Persekutuan yang
berkait dengan hal ehwal kedua buah negeri seperti hal- hal perundangan negeri,
bidang kuasa Mahkamah Tinggi, agama dan adat istiadat kedua buah negeri tanpa
persetujuan Yang Dipertua Negeri Sabah atau Sarawak.
Selain itu,
Jabatan Alam Sekitar yang merupakan agensi persekutuan di bawah Kementerian
Sumber Asli dan Alam Sekitar tiada kawalan menyeluruh berkaitan dengan
sumber-sumber alam sekitar. Hal berkaitan dengan dengan tanah, hutan, sumber
air , kawasan Kerajaan tempatan, perikanan and pertanian adalah di bawah bidang
kuasa Kerajaan Negeri seperti yang diperuntukkan dalam Jadual Kesembilan,
Senarai Negeri , Perlembagaan Persekutuan. Oleh itu, konflik sering berlaku
antara Kerajaan Persekutuan dan Negeri berkaitan dengan pengurusan alam
sekitar.
Di dalam kes
pemuliharaan alam sekitar, Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974 dan Akta Kualiti
Alam Sekeliling ( Pindaan ) 1985 merupakan akta-akta yang digubal dan
diluluskan oleh kerajaan Persekutuan tetapi pengurusan sumber alam sekitar
masih dalam kawalan Kerajaan Negeri. Kejayaan Akta-akta tersebut bergantung
kepada kerjasama erat antara Kerajaan Negeri dan Kerajaan Persekutuan. Namun
kadang kala kerjasama ini susah dicapai jika berkait dengan kepentingan
kedua-dua buah pihak seperti dalam kes pembalakan di Endau- Rompin.
Di bawah
Rancangan Malaysia Ketiga (1976-1980) Hutan Simpan Endau-Rompin akan dijadikan
Taman Negara. Taman Negara ini terdiri daripada kawasan seluas 500 000 ekar dan
termasuk 90 000 ekar di Pahang dan 120 000 ekar di Johor. Pada tahun kedua
Rancangan ini, Kerajaan Negeri Pahang telah menggunakan 30 000 ekar daripada
kawasan tersebut untuk pembalakan. Sebalik pelbagai bantahan daripada badan
bukan kerajaan dan orang awam, kerajaan Negeri menyatakan mereka amat
memerlukan hasil daripada pembalakan tersebut. Walaupun mendapat pelbagai
tentangan dan perhatian daripada Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri Pahang
bercadang mengeluarkan lebih banyak lesen pembalakan. Hal ini hanya dapat
diselesaikan selepas pilihan raya pada tahun 1978 di mana Menteri Besar Pahang
yang baru dilantik.
Kes
Endau-Rompin merupakan contoh pertelingkahan kepentingan antara kerajaan
Persekutuan dengan Kerajaan Negeri. Masalah pertelingkahan kepentingan dan
pertindihan kuasa akan tetap berlaku kerana masing-masing mempunyai hak untuk
menguruskan sumber-sumber alam sekitar seperti yang diperuntukkan dalam
Perlembagaan Persekutuan. Peruntukkan tersebut bukanlah buruk atau membebankan
kerana ia bertujuan mengimbangi kuasa antara Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan
Negeri di dalam sistem pemerintah negara yang berbentuk persekutuan. Namun ia
tetap mempunyai kelemahannya seperti yang telah dinyatakan. Dengan membuat
pindaan kepada Perlembagaan Persekutuan ia dapat menyelesaikan masalah tersebut
tetapi mewujudkan juga masalah baru seperti kuasa mutlak berada di tangan
Kerajaan Persekutuan dan tiadanya imbangan kuasa dalam pemerintahan negara.
Namun, langkah
terbaik dalam hal ini ialah meminda Perlembagaan Persekutuan dengan memberi
kuasa sepenuhnya kepada Kerajaan Persekutuan untuk menguruskan sumber dan
hal-ehwal alam sekitar namun adalah penting memasukkan peruntukkan melantik
badan yang bebas untuk mengawasi tindakan kerajaan dalam menguruskan alam
sekitar. Hanya dengan cara ini masalah pertindihan kuasa dan pertelingkahan
dapat diselesaikan di samping memastikan Kerajaan Persekutuan tidak bertindak
sesuka hati dalam pengurusan alam sekitar negara dengan melantik badan
pemerhati bebas untuk mengawasi mereka. Sesungguhnya, jika pihak kerajaan
betul-betul mengutamakan alam sekitar mereka haruslah megetepikan kepentingan
politik dan ekonomi dan melaksanakan pembangunan terancang ( substainable
development) seperti yang diperuntukkan dalam rancangan Malaysia Ketiga hingga
kini ( Rancangan Malaysia Ke- 9 ).
Tentang
masalah melaksanakan undang-undang persekutuan di Sabah dan Sarawak kerana
kedua buah negeri ini mempunyai keistimewaan di dalam Perlembagaan Persekutuan.
Kerajaan Negeri kedua buah negeri perlu juga mengambil kira kebaikkan
undang-undang tersebut terhadap pembangunan alam sekitar di negeri
masing-masing. Tiada salahnya mengguna pakai undang-undang tersebut dengan
menggubal undang-undang yang sama dengan undang-undang tersebut dan
menguatkuasakannya di negeri masing-masing jika ia betul-betul merupakan
pilihan terbaik disebabkan kekangan yang ada untuk menggunakan undang-undang
persekutuan.
Tetapi masalah
yang ada kini ialah kedua buah negeri terlalu mengikut telunjuk Kerajaan
Persekutuan dalam melaksanakan sesuatu projek sambil mengabaikan kepentingan
alam sekitar. Contohnya, Pembinaaan Empangan Bakun di Sarawak banyak
menjejaskan ekosistem alam sekitar. Kerajaan negeri dalam hal ini perlu
menggunakan kuasa mereka seperti yang diperuntukkan dalam Perlembagaan
Persekutuan untuk tidak membenarkan projek ini pada awalnya jika mereka
betul-betul mengutamakan kepentingan dan pengurusan alam sekitar.
MASALAH
BIDANG KUASA DAN HIERARKI JABATAN ALAM SEKITAR (JAS)
Jabatan Alam
Sekitar (JAS) ditubuhkan pada tahun 1975 untuk menguatkuasakan Akta Kualiti
Alam Sekeliling 1974 dan diketuai oleh Ketua Pengarah Kualiti Alam Sekeliling
yang mempunyai bidang kuasa tertentu dalam mentadbir pengurusan alam sekitar di
bawah Akta tersebut. Jabatan ini merupakan salah satu agensi kerajaan di bawah
Kementerian Sains, Teknologi dan Alam Sekitar ( kini Kementerian Sumber Asli
dan Alam Sekitar ).
Bidang kuasa
JAS adalah terhad. Dalam hal-hal penentuan keputusan dan program, JAS tidak dan
kurang berperanan. Ia cuma sebagai badan penasihat yang nasihatnya tidak
semestinya akan diterima. Kementerian sendiri dalam usaha untuk memajukan
penyelidikan sains misalnya penyelidikan dan kegunaan atom dari segi keputusan
dan perancangannya tidak pun meminta dan mengambil kira pandangan JAS,
sedangkan kedua-dua bahagian ini berada dalam Kementerian yang sama. Di sini
jelas bahawa peranan JAS hanyalah kepada pelaksanaan peraturan alam sekitar
yang tertentu sahaja, itu pun setelah berlakunya kerosakkan. Sekiranya dalam
kementerian yang sama JAS tidak atau kurang mempunyai kuasa untuk menyertai
proses membuat keputusan, maka apatah lagi dalam Kementerian lain atau
jabatan-jabatan luar daripada kementerian ini.
Masyarakat
cenderung menyalahkan Jabatan Alam sekitar apabila berlaku satu pencemaran yang
serius kerana tidak mengambil langkah awal mencegahnya. Apakah daya Jabatan ini
untuk melaksanakan langkah pencegahan awal jika tidak mendapat sokongan dan
kerjasama daripada Kementeriannya sendiri. Jabatan boleh mengesyorkan mengambil
tindakan awal untuk mencegah sesuatu pencemaran daripada berlaku namun jika
Kementerian sendiri tidak menyokong tindakan mereka dan meluluskannya serta
lebih mengutamakan pembangunan fizikal semata-mata, cadangan itu hanya tinggal
cadangan tanpa pelaksanaan. Masyarakat perlu sedar bahawa kakitangan JAS hanya
makan gaji dengan kerajaan dan tidak mampu mengingkari arahan majikan sendiri.
Oleh itu, JAS tidak sepatutnya disalahkan seratus peratus apabila berlaku
pencemaran alam sekitar yang serius.
Contoh masalah
yang mungkin timbul antara JAS dan Kementerian ialah pihak Kementerian
membenarkan pembalakan di sesuatu kawasan dan JAS berpendapat pembalakan
tersebut akan memberi kesan yang serius kepada alam sekitar. Jika Kementerian
tetap dengan keputusannya JAS tidak mampu menghalang kerana Kementerian dan
pihak kerajaan mempunyai autoriti dalam hal ini. Oleh itu, Kementerian Sumber
Asli dan Alam Sekitar melalui Menterinya Datuk Seri Adenan Satem perlu peka
terhadap perkara ini dan mengambil kira penglibatan dan pendapat JAS sebelum
membuat sesuatu keputusan agar objektif pembangunan terancang dapat dicapai.
Selain itu,
beberapa kelemahan lain wujud dalam JAS dalam melindungi dan meningkatkan mutu
alam sekitar, misalnya tidak terdapat unit-unit penguatkuasa khas iaitu
pegawai-pegawai dalam setiap unit ( unit pencemaran air, udara dan sebagainya)
yang bertanggungjawab untuk memastikan pelaksanaan peraturan. Yang ada cuma
perbincangan perbincangan antara JAS dengan unit-unit tersebut sahaja. Untuk
menyelesaikan masalah ini dan melancarkan penguatkuasaan, adalah wajar dilantik
seorang pegawai bagi setiap unit penguatkuasaan agar dapat menyelia dan
merancang setiap tindakan unit tersebut.
Pertindihan
kuasa antara bidang kuasa pengurusan alam sekitar antara Kerajaan Persekutuan
dan Kerajaan Negeri juga merumitkan kerja JAS. Sebahagian besar sumber alam
sekitar yang sepatutnya berada dalam pemantauan JAS adalah di bawah bidang
kuasa kerajaan Negeri seperti tanah, air dan hutan. Oleh itu, mungkin timbul
isu JAS tidak dibenarkan menjalankan tugas mereka oleh Kerajaan Negeri kerana
tindakan mereka melibatkan bidang kuasa Kerajaan Negeri. Sebagai contoh,
terdapat sebuah kilang membuang bahan buangan ke dalam sungai dan JAS hendak
mengambil tindakan terhadap mereka. Namun mereka memberikan surat daripada
Kerajaan Negeri yang membenarkan perbuatan tersebut. Dalam hal ini, JAS akan
berada dalam dilema sama ada mengambil tindakan atau tidak kerana perkara
tersebut berada di bawah bidang kuasa Kerajaan Negeri. Dalam keadaan ini, JAS
perlu melaksanakan tugas mereka kerana mereka mempunyai hak di bawah Akta
Kualiti Alam Sekeliling 1974 dan jika perkara ini dibawa ke mahkamah, mahkamah
perlu memainkan peranan dalam menyelesaikannya.
Namun
pertindihan kuasa ini juga mempunyai kebaikkan di mana kerajaan tempatan yang
juga mempunyai kuasa dalam pengurusan alam sekitar boleh membantu JAS dalam
penguatkuasaan. Kerjasama ini sudah tentunya membawa lebih banyak kebaikkan
daripada bertelingkah tentang pertindihan kuasa yang ada. Selain itu, kerjasama
juga boleh dibuat dengan agensi penguatkuasa yang lain seperti Jabatan
Pengangkutan Jalan, Jabatan Perikanan, Jabatan Perhutanan, Pejabat Daerah dan
Tanah dan Jabatan Kesihatan.
MASALAH
KAKITANGAN
Masalah utama
yang dihadapi oleh Jabatan Alam Sekitar dalam menguatkuasakan Akta Kualiti Alam
Sekitar adalah dari segi masalah kakitangan organisasi iaitu berkaitan dengan
pengambilan kakitangan untuk mengisi jawatan kosong. Oleh sebab kakitangan yang
ada tidak mencukupi untuk menjalankan segala aktiviti yang berkaitan dengan
penguatkuasaan peraturan yang ditetapkan di bawah akta tersebut, maka jawatan
kosong ini perlu diisi.
Pada peringkat
awal pelaksanaan Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974, pejabat-pejabat JAS yang
mentadbirkan Akta ini memang telah menduga bahawa masalah perjawatan akan wujud
dan dijangka bahawa akta ini akan mengambil masa sekurang-kurangnya dua atau
tiga tahun sebelum dapat dilaksana dan dikuatkuasakan sepenuhnya. Pada tahun
1974 dan 1975, tugas-tugas untuk menyelengarakan penubuhan JAS sebagai agensi
yang akan mentadbirkan akta ini dan masalah pentadbirannya terpaksa
dikendalikan oleh hanya dua orang Pegawai Tadbir Diplomatik (P.T.D ) serta
tanpa kakitangan pembantu yang tetap. Sehingga tahun 1975, kedudukan
kepegawaian di Jabatan Alam Sekitar masih lagi serius dengan beberapa
kekosongan jawatan berlaku pada peringkat yang lebih kanan. Daripada sejumlah
25 jawatan yang ada cuma 13 jawatan sahaja yang terisi.
Pegawai-pegawai
teknikal hanya diperoleh pada peringkat rendah mulai dari bulan Mei 1975.
Sungguhpun Suruhanjaya Perkhidmatan Awam dan Jabatan Perkhidmatan Awam telah
berusaha mencari calon yang berkelayakan untuk memenuhi jawatan-jawatan
tersebut tetapi masih tidak dapat dipenuhi kerana ketiadaan calon yang sesuai
dalam bidang yang berkaitan. Oleh yang demikian, program kerja yang menyeluruh
tentang langkah-langkah kawalan dan kerja-kerja perancangan tidak dapat
dijalankan secara sistematik dan sempurna sepertimana yang diharapkan.
Masalah
kekurangan kakitangan ini sedikit sebanyak sudah pasti menjejaskan kejayaan
pelaksanaan Akta Kualiti Alam Sekitar 1974. Contohnya dalam aktiviti kajian
dasar untuk menentukan pencemaran air pada tahun 1980, hanya dua kajian dasar
sahaja dapat dijalankan berbanding lapan kajian yang dicadangkan. Ini
disebabkan oleh kekurangan kakitangan pada awal tahun berkenaan.
Berdasarkan
statistik yang dikemukakan, ia adalah statistik pada 25- 30 tahun dulu. Jadi
apakah keadaannya sekarang? Sehingga kini masalah kakitangan yang tidak
mencukupi masih menjadi masalah bagi JAS dalam melaksanakan penguatkuasaan dan
perancangan. Walaupun JAS mempunyai pejabat di setiap negeri, pegawai
penguatkuasa masih belum mencukupi. Masalah ini mungkin berpunca daripada
pembiayaan yang tidak mencukupi daripada Kerajaan Persekutuan dan masalah ini
juga berlaku pada agensi penguatkuasa yang lain.
Melihat kepada
masalah ini yang masih belum selesai sejak Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974
mula berkuatkuasa, ia menunjukkan kelemahan daripada pihak kerajaan dan negeri
dalam menguatkuasakan undang-undang berkaitan dengan alam sekitar. Keadaan ini
juga jelas menunjukkan ketidaksungguhan pihak terbabit dalam melindungi alam
sekitar dan melaksanakan pembangunan terancang seperti yang telah dinyatakan
dalam pelan Rancangan Malaysia Ketiga hingga sekarang. Oleh itu, masalah ini
perlu diselesaikan segera dengan mengambil sumber tenaga yang diperlukan untuk
Jabatan Alam Sekitar dan jabatan penguatkuasa yang lain agar masalah ini tidak
berlarutan dan undang-undang yang ada dapat dikuatkuasakan dengan lebih
berkesan di samping perancangan pembangunan alam sekitar yang lebih baik.
Namun
janganlah mengambil mereka yang tidak berkelayakan atau tidak berminat dengan
isu alam sekitar untuk memenuhkan jawatan yang kosong. Adalah lebih baik
menanamkan dulu sikap yang betul kepada mereka yang dilantik agar mereka tidak
menjalankan tugas dengan sambil lewa.
MASALAH
KOS PENGURUSAN
Dalam
Rancangan Malaysia Ketiga ( 1976-1980) , JAS telah mendapat peruntukan
perbelanjaan pembangunan awam berjumlah RM 40 juta dan jumlahnya telah merosot
kepada RM 36 juta dalam Rancangan Malaysia Keempat, walaupun keperluan
penjagaan alam sekitar semakin mendesak. Jika dibandingkan jumlah peruntukan
perbelanjaan pembangunan awam, peratusnya adalah terlalu kecil, tidak melebihi
2 peratus dalam kedua-dua rancangan tersebut. Walaupun begitu peruntukan
kendalian JAS terus meningkat melebihi 10 kali ganda antara tahun 1976-1985,
ini khususnya disebabkan oleh bilangan kakitangan JAS yang semakin meningkat.
Bagi buangan
kotoran kumbahan domestik, JAS telah menetapkan buangan sebanyak 50 mg/1 BOD ke
sungai yang tidak digunakan bagi pembekalan air dan 20 mg/1 bagi sungai yang
digunakan bagi sumber pembekalan air. Kajian menunjukkan bahawa untuk mencapai
matlamat antara 2-20 mg/1 ia memerlukan perbelanjaan pelaburan sebanyak RM 2.71
billion. Jumlah ini terlalu besar dan tentunya menyukarkan bagi pihak kerajaan
membuat keputusan segera ke atasnya. Pungutan dan pelupusan sampah sarap
pepejal dikatakan melibatkan kos purata pada tahun 1983 sebanyak RM 50 setiap
tan. Kalau bagi Kuala Lumpur yang dianggarkan buangan pepejal sampah ialah 1000
tan sehari, maka ini bermakna sejumlah lebih daripada RM 18 juta akan terlibat
bagi setiap tahun untuk kawasan Kuala Lumpur sahaja.
Dari segi
pihak pengilang (pencemar), kesukaran juga timbul dalam melaksanakan kawalan
pencemaran. Kos yang besar akan terpaksa ditanggung bagi memenuhi piawaian yang
ditetapkan. Bagi kilang getah dan kelapa sawit sahaja, sehingga tahun 1983,
sejumlah RM 200 juta terpaksa dibelanjakan bagi tujuan ini.
Menurut data
terkini kerajaan memperuntukkan RM194 juta untuk hal-hal berkaitan alam sekitar
dalam belanjawan 2005. Jumlah ini cukup besar dibandingkan dengan 15-20 tahun
lalu tetapi persoalan yang timbul ialah adakah jumlah ini mencukupi? Jumlah ini
menunjukkan kesungguhan pihak kerajaan dalam pembangunan alam sekitar negara.
Namun jika pencemaran terus meningkat tanpa pengawalan, jumlah ini sudah
tentunya tidak mencukupi untuk menanggung semua gaji pegawai dan kakitangan
yang terlibat dalam hal-hal alam sekitar, pembersihan semula kawasan
pencemaran, program pemeliharaan dan pemuliharaan dan sebagainya.
Salah satu
langkah untuk mengurangkan kos ialah memberi kontrak pada pihak swasta
menjalankan proses pembersihan atau menswastakan sesebuah agensi atau jabatan
yang cuma bertanggungan dalam hal-hal pembersihan pencemaran. Langkah ini sudah
pasti mengurangkan beban kerajaan namun masalah akan timbul bila orang ramai terpaksa
membayar harga yang tinggi untuk menikmati alam sekitar yang bersih. Dalam hal
ini sudah pastilah pihak kerajaan akan dipersalahkan pula.
Kesimpulannya,
berapa banyak pun peruntukkan yang diberikan kepada kerajaan untuk pembangunan
alam sekitar negara, ia tetap tidak mencukupi jika pencemaran terus meningkat
dan masyarakat tidak turut memainkan peranan memelihara alam sekitar. Oleh itu,
langkah terbaik ialah orang ramai turut memainkan peranan agar pencemaran dapat
dikawal dan seterusnya mengurangkan beban kerajaan. Langkah ini akan turut
melancarkan pembangunan alam sekitar negara agar orang ramai dapat menikmati
alam sekitar yang bersih.
MASALAH
KESEDARAN DAN PENERIMAAN UMUM
Sungguhpun
kesedaran rakyat tentang kepentingan alam sekitar telah meningkat, tetapi
kesedaran ini masih belum mencapai peringkat yang realistik. Masih ramai yang
melihat pengurusan alam sekitar semata-mata untuk mengadakan udara yang nyaman
dan air yang bersih tanpa melihat kaitannya dengan usaha pembangunan.
Berdasarkan
keadaan ini terdapat golongan yang tidak bertanggungjawab terus melakukan
kegiatan yang mencemarkan alam sekitar dan melanggar peraturan alam sekitar.
Masih ramai pemandu kenderaan motor yang menggunakan asap-asap kenderaan
melebihi paras yang dibenarkan iaitu tak lebih 50 UAH yang ditetapkan di bawah
kaedah-kaedah Kereta Motor ( kawalan Pelepasan Asap dan Gas) 1977.
Majoriti
rakyat Malaysia masih tiada kesedaran yang menyeluruh tentang pemuliharaan dan
pemeliharaan alam sekitar. Pelbagai pihak hanya melenting dan mengutarakan
pendapat mereka apabila suatu isu alam sekitar itu menjadi sensasi atau
mendapat liputan meluas media massa. Namun tiada tindakan susulan yang berkesan
yang diambil untuk menyelesaikannya. Sebagai contoh, isu bahan toksik yang
diletakkan di dalam sebuah kilang terbiar di Johor di mana bahan toksik itu
datang dari Taiwan . Pelbagai pihak mengutarakan kebimbangan mereka dan kesan
bahan toksik itu terhadap penduduk setempat, namun masih tiada tindakan
berkesan untuk menghapuskan bahan toksik atau memindahkannya ke tempat lain.
Mereka yang terbabit memberikan pelbagai alasan seperti pihak Taiwan enggan
menerima balik bahan itu, masalah pengurusan dan undang-undang dan sebagainya.
Seharusnya tindakan drastik harus diambil dalam hal ini seperti menlupuskan
bahan toksik ini dengan segera dengan cara yang dipratikkan dan bukan
membiarkannya begitu sehingga suatu hari nanti memudaratkan penduduk.
Rakyat perlu
sedar bahawa mereka turut bertanggungjawab dalam pemeliharan alam sekitar dan
tidak mengharapkan kerajaan semata-mata. Kesedaran perlu ada dan bukannya hanya
mengambil mudah isu-isu alam sekitar atau hanya pandai bercakap tanpa apa-apa
tindakan. Cadangan dan pelan tanpa apa-apa tindakan berkesan umpama mencurahkan
air ke atas daun keladi.
KELEMAHAN
SISTEM PENDIDIKAN NEGARA
Pendidkan dari
peringkat awal memainkan peranan penting untuk menanamkan kepentingan
pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar kepada masyarakat. Namun nilai-nilai
ini jarang dapat dilihat dalam masyarakat kini dan pencemaran dan kemusnahan
alam sekitar semakin meningkat. Keadaan ini membuktikan kecacatan dalam sistem
pendidkan negara yang gagal menanamkan sifat-sifat sivik dan terpuji serta
tentang hal-hal alam sekitar kepada masyarakat dan golongan pelajar.
Di sekolah
Rendah dan Menengah, pendidikan alam sekitar tidak diajar sebagai matapelajaran
yang berasingan dan dimuatkan dalam matapelajaran lain seperti sains dan Kajian
tempatan. Namun untuk keperluan peperiksaan, sering kali matapelajaran seperti
Kajian Tempatan digunakan untuk mengajar subjek lain. Oleh itu, pendidkan alam
sekitar diabaikan untuk memenuhi keperluan alam sekitar dengan menggunakan masa
itu untuk pelajaran lain. Pada peringkat institusi pengajian tinggi pula hanya
pelajar yang mengambil ijazah atau subjek berkaitan dengan alam sekitar sahaja
mengetahui tentang isu-isu dan cara untuk menguruskan alam sekitar. Manakala
pelajar lain hanya berpandangan seperti masyarakat biasa iaitu alam sekitar
hanya berkait dengan kebersihan, flora dan fauna dan persekitaran tanpa
mengetahui kepentingan pengurusan alam sekitar yang betul.
Namun kini
terdapat harapan dalam pendidkan alam sekitar di mana kerajaan mengutamakan
pendidikan alam sekitar bermula dari Rancangan Malaysia Ketujuh (1996-2000) dan
masyarakat turut melibatkan diri dalam pendidikan yang bersifat tidak formal.
Contohnya promosi kesedaran alam sekitar, pertandingan bertemakan alam sekitar
dan penyiaran rancangan berbentuk alam sekitar di dalam media elektronik dan
media massa.
Adalah
diharapkan usaha-usaha yang ada berterusan agar kesilapan masa lalu tidak
diulangi dan generasi muda dan baru memperoleh ilmu yang menyeluruh tentang
pendidikan alam sekitar serta dapat mempraktikkannya kelak untuk berdepan
dengan isu-isu alam sekitar di masa hadapan. Pendidikan adalah medium yang
berkesan untuk pembangunan kelak.
KELEMAHAN
PENGUATKUASAAN UNDANG-UNDANG
Ketiadaan
pegawai penguatkuasa yang mencukupi dan kesusahan dalam menyediakan laporan
yang lengkap sebelum sesuatu tindakan dapat diambil adalah kelemahan dalam
penguatkuasaan undang-undang alam sekitar dan menyebabkan kepercayaan orang
ramai terhadap agensi penguatkuasaan semakin menurun. Masalah lain ialah
pemantauan sering dilakukan dalam waktu bekerja walhal banyak pencemaran
dilakukan pada waktu malam seperti pelepasan asap kilang dan sisa buangan ke
dalam sungai.
Di peringkat
Kerajaan Tempatan dan Pejabat Daerah keadaannya lebih serius kerana bilangan
anggota yang terhad, kebanyakkan daripada mereka tidak dilatih berkenaan cara
menguatkuasakan undang-undang alam sekitar. Malah ada di antara mereka yang
tidak mengetahui pun adanya peruntukkan tentang penguatkuasaan undang-undang
alam sekitar di bawah bidang kuasa mereka. Di Pejabat Daerah Hulu Langat, tiada
seorang pun pegawai yang dilatih dalam hal-hal penguatkuasaan alam sekitar dan
mereka juga tidak tahu adanya peruntukkan berkenaan hal berkenaan di bawah
bidang kuasa mereka.
Selain itu,
masalah-masalah lain yang dihadapi ialah kekangan politik dan ekonomi,
pertindihan kuasa antara kerajaan Negeri dan Persekutuan, tiadanya kos yang
mencukupi dan tiada kerjasama daripada orang ramai. Selain itu, masalah pecah
amanah atau rasuah juga mungkin timbul yang menyumbang kepada masalah kelemahan
penguatkuasaan namun tiada data atau kes mengenainya yang diketahui umum.
Terdapat
pelbagai faktor yang menyumbang kepada kelemahan penguatkuasaan alam sekitar.
Namun masalah ini tidak seharusnya dijadikan alasan untuk para pegawai
penguatkuasa untuk tidak menjalankan tugas mereka dengan baik. Mereka
sepatutnya berdedikasi dan bersungguh-sungguh dalam menjalankan tugas agar
usaha mereka dihargai dan mendapat pujian ramai. Melalui cara ini sahaja,
masalah-masalah lain yang dihadapi mereka akan disedari pihak terbabit dan
seterusnya menyelesaikan masalah tersebut satu persatu. Kelemahan dan tiada
kesungguhan di pihak pegawai penguatkuasa sendiri akan membantutkan lagi
penguatkuasaan dan menambah masalah yang sudah banyak berkenaan penguatkuasaan
.
No comments:
Post a Comment